Restauratie verhaal muziektent Hattem

Jan Wildeboer:

In mei 2016 liep ik in de Albert Heijn en een oude collega van mijn vader, de heer Fuchten, sprak mij aan dat de Hattemer Oranjevereniging op instorten stond en dat ze nieuwe bestuursleden zochten. Dat was echt iets voor mij zei hij, je weet wel, als militair, net als je vader, die heeft ook jaren in het bestuur gezeten.

Ik heb impulsief de toenmalige voorzitter benaderd maar vond niet dat ze zo enthousiast was toen ik meldde wel interesse te hebben. Maar, ze vertelde dat ze me een uitnodiging zou sturen voor de algemene ledenvergadering, die vindt altijd plaats in oktober.

In oktober was er een grote opkomst (wat doorgaans niet normaal was) met allemaal geïnteresseerden, mensen die niet wilden dat de HOV zou omvallen. Aan het einde van de vergadering werd mijn naam opgeschreven als nieuw bestuurslid waarbij ik aangaf dat ik dat wel wilde maar alleen onder een bepaalde voorwaarde; weer een feest in de binnenstad zoals dat 10 jaar daarvoor en van oudsher altijd was. En waarbij ik mij best wel wilde inzetten om daar invulling aan te geven. De meeste nieuwe bestuursleden vonden mijn voorwaarde ook hun voorwaarde en met tegenzin door het zittende bestuur werd akkoord gegeven. Het zittende bestuur was immers 10 jaar daarvoor min of meer de binnenstad uitgejaagd, enerzijds door slechte medewerking van de gemeente, anderzijds zeurende buurtbewoners en ondernemers. In november kwam ik met het idee om weer een muziekpodium zoals toentertijd Hattem in bezit had te verwerven en als bruisend middelpunt van het binnenstad feest te laten gelden. Zo staat koninginnen-koningsdag namelijk in mijn herinnering gegrift, een stadsplein met een podium met muziek. De nieuwe garde vond dit tof, het zittende bestuur had z’n bedenkingen. Want hoe zou dat georganiseerd gaan worden, immers het oude muziekpodium van Hattem, waar was dat gebleven?

Nostalgische gedachten van het podium in mijn jonge jaren.

Mijn vader, toenmalig penningmeester van de HOV voor het Hattemer muziekpodium, inschrijvingen grachtenloop.

Ik ben op internet en Marktplaats gaan zoeken en kwam toevallig een podium tegen in Genderen, vlakbij Dordrecht, en ben in Januari 2017 gaan kijken. De firma van Rijswijk die het aanbood had een stuk of 3 van deze podia en had een vierde ergens buiten staan, in erbarmelijke toestand. De jonge eigenaar van het bedrijf had het ‘ding’ ergens in Drenthe op de kop getikt voor reserve maar had het niet meer nodig. In Drenthe fungeerde het als opslagplaats van potten met/zonder planten ergens buiten zonder overkapping wat het geheel geen goed deed (bleek later).

Eerste bezichtiging van de handel in Genderen. Niet echt om aan te zien.


Bloembakken en potten opslag in Drenthe



Afbraak door firma van Rijswijk voor gereed maken voor transport naar Genderen


k heb dit eind 2016 terug gelegd in het bestuur maar de meerderheid zag het niet zitten om dit te kopen en al helemaal niet op te knappen. De nieuwe voorzitter, Dick Greve vond het wel een geweldig idee en had met de toenmalige burgemeester Wiggers een afspraak gemaakt dat het kon worden opgeknapt in de Noordgauw, de aula was megagroot, en als de pui enigszins gedemonteerd zou worden, paste het podium er in. De Lions en het Schuttersgilde werden ook door Dick benaderd en spraken af dat de opknapmannen van die besturen voldoende kennis, tijd en capaciteit hadden om dit te ondersteunen.


Ik heb de verkoper eind januari 2017 gebeld en aangegeven het podium te willen kopen maar dat hij hem wel moest bezorgen.  2 februari werd hij per dieplader afgeleverd bij de Noordgauw in de veronderstelling het in de aula naar binnen te kunnen schuiven.

Podiumwagen afgeleverd bij de Noordgauw


De ene tegenslag na de andere, de twee bewoners (krakers) van De Noordgauw wilden niet dat er gewerkt zou worden in de aula, zij zouden daar hinder van ondervinden. Burgemeester Wiggers kreeg geen toestemming vanuit de raad en de afgesproken handjes gaven geen thuis, Dick was daar een beetje te optimistisch in geweest. Ik had mijn maat Don Gietema al op de hoogte gesteld van mijn plannen en we hadden besloten dat wij het podium zouden gaan kopen en restaureren. Het kon in de tuin van z’n schoonmoeder in Hattemerbroek staan, buiten, en daar zouden we aan de slag gaan. We zouden de kosten delen. Gerrit Beltman heeft z’n trekker er voor gezet en het podium naar Hattemerbroek verplaatst waar het net paste, zowel de oprit in als de stallingsplek. Het bleek gelijk een buitengewoon moeilijk te manoeuvreren gevaarte, een boerenkar met een schamelas.

Aankomst van het podium in Hattemerbroek, Hanesteenseweg, de grote restauratie locatie,  met de 2 nieuwe eigenaren, Don en Jan.


Een eerste inventarisatie gaf al aan dat het een lastige klus zou worden. Het podium was verre van compleet, veel houtwerk was verrot en het staal, de remmen en de dissel waren een bonk roest. Er was geen lierinstallatie aanwezig en veel ijzerwerk was slecht of er niet bij. Al het balkwerk van de ballijnen was verrot en moest vernieuwd worden. De vloerdelen zouden nog een keer geschuurd kunnen worden maar op termijn vervangen moeten worden. Het tentdoek voor de hoed, met circa 100 riempjes, waren verroest en moesten stuk voor stuk gangbaar gemaakt worden. In het tentdoek hadden muizen zitten knagen en moest op een aantal plekken gerepareerd worden bij een zeilmakerij in Nieuwleusen Zeilmakerij Wildeboer, geen familie). De wagenbanden waren verouderd en de velgen verroest. De wielmoeren moesten gangbaar gemaakt en gevet worden.

Een berekening van de hoeveelheid Douglas hout.

En gekocht hout, dikke €1500,-, anno 2024 is deze prijs meer danverdubbeld.

De roestige dissel met reminrichting


De nieuwe dissel met reminrichting.

De roestige brugversterking, 6 stuks.






Drie rotte hekken, het moeten er 7 zijn. Missen er dus 4. Tevens het balkwerk, grotendeels verrot. We  hebben maar gelijk 7 nieuwe hekken gemaakt

Circa 50 m2 schuren



En de nieuwe balken, 8 stuks

Beslag en staal na zoutzuur ontroesting.

Nieuw gemaakt en verzinkt beslag.




Gelukkig was 2017 een vrij droog voorjaar. Alles moest dus in de open lucht gebeuren, geen onderdak. Elke keer bij regen een dekzeil er over. We hadden dus de deadline om voor 27 april klaar te zijn. Vele dagen en avonden zwoegen, zagen, frezen, schuren, schuren en nog eens schuren. Hulp anders dan Don en ik was er niet. We hebben onze relaties en zonen gevraagd mee te helpen voor kleine klusjes. Don het staal werk, schuren, nieuwe lierinstallatie regelen, Jan schuren, alle staanders opnieuw maken, elk wiel er af gehad, ontroest en in de verf gezet, de bouten/moeren gangbaar gemaakt en gevet. Veel samen gewerkt. Alle riempjes gangbaar maakt. De reminrichting inclusief afstelling. Beitsen en beitsen. En alles wat er nog bij komt kijken. Gaandeweg hebben we een soort bouwploeg opgezet, Luca, de zoon van Don, Twan en Jorn, mijn zonen. Een week vooraf aan 27 april, koningsdag; alles in elkaar zetten, 5 uur werk. Met als grootste uitdaging; het dakzeil er op plaatsen. Hierna besloten dat hier voor in het vervolg een hoogwerker of kraan nodig is. Het is te zwaar en brengt te veel risico voor ongevallen met zich mee. Vijf personen weten hoe het podium moet worden opgebouwd (en afgebroken). Het is een leuke klus, een soort ‘meccano pakket’. Alles zit logisch in elkaar, er zit een systeem in, je moet het alleen een paar keer gedaan hebben. Het zou bijvoorbeeld ideaal zijn als een teambuilding.

Eerste keer opgebouwd

Circa 100 riempjes van de hoed vastzetten. Kijk naar de ladder en het werken op hoogte




De opbouwfases zijn;

  • Uitvouwen van de segmenten met behulp van de lier, er moeten direct steunbalken onder gezet worden (2 x links, en 2 x rechts (afbeelding 2).
  • Monteren van de staanders (afbeelding 4).
  • Monteren van de verhoging op de staanders en bevestiging trap (afbeelding 1).
  • Monteren van de liggers op de staanders, verband brengen (afbeelding 5).
  • Monteren van de hekken (afbeelding 6).
  • Monteren van de ballijnen (afbeelding 8).

Het zeil (de hoed) leggen, vastzetten van alle riempjes (afbeelding 3).



 

Gereed voor transport naar de stad. Zowel Don als Jan hebben hier voor een Jeepje aangeschaft. De nostalgische prenten gaven aan dat deze er vroeger ook voor gebruikt werd. Dit is zeker niet straat legaal. De podiumkar is veel te zwaar (circa 3500 Kilo) om door zo’n licht voertuig getrokken te mogen worden.

Aubade 2017, Hij staat er weer na decennia geleden


En een bedankje namens de HOV op Koningsdag 2017 voor Don en Jan.





Inmiddels is het podium reeds 6 x opgebouwd en 5 x gebruikt geweest. Koningsdagen 2017-‘18-‘19, Obstacle run 2019 (haven), 2020-‘21 vanwege Corona niet en 2022 een hele week vanwege Hattem 75 jaar bevrijd en een week daarna Koningsdag.

Nu in 2024 is er nieuwe fase ingegaan voor het podium. Het podium is ondergebracht in de Stichting muziektent Hattem. De stichting heeft ten doel: De Historische Muziektent Hattem in te zetten voor primaire de maatschappelijke organisaties te Hattem. Daarom kunnen maatschappelijke organisaties te Hattem de tent huren middels een maatschappelijk aanvaardbaar bedrag, voor niet maatschappelijke organisatie geld een door het bestuur nader te bepalen bedrag. Een nostalgisch muziekpodium zoals Hattem deze in oude tijden in bezit had, als bruisend middelpunt van evenementen in en om Hattem.

Bussiniscase reclameflappen/rok podium.